Όταν το 1977 δόθηκαν οι πρώτες διατροφικές οδηγίες από την αμερικανική κυβέρνηση στους Αμερικανούς καταναλωτές, με στόχο την καλύτερη διατροφική συμπεριφορά αλλά και υγεία του κοινού, κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί τη φρενίτιδα που θα ακολουθούσε όσον αφορά τα λιπαρά. Οι εταιρίες τροφίμων άρχισαν να παράγουν light ή τελείως άπαχα προϊόντα και ο κόσμος άρχισε ξαφνικά να φοβάται να καταναλώσει λιπαρά. Από τότε, το σκηνικό έχει αρχίσει να αλλάζει. Επειδή όμως ακόμα και οι πρόσφατες προσπάθειες να «αγιοποιηθούν» τα λιπαρά (θα θυμάσαι το περίφημο εξώφυλλο του TIME με το βούτυρο και το motto «eat butter»), μάλλον μας έχουν μπερδέψει, ζητήσαμε τη γνώμη της Κλινικής Διαιτολόγου Διατροφολόγου Μαριέττας Μαρκούση: Τελικά, πρέπει να φοβόμαστε τα λιπαρά;

Μας απάντησε με 5 bullet points:

1. Το λίπος είναι απαραίτητο για το σώμα μας προκειμένου να επιτελούνται βασικές λειτουργίες του οργανισμού μας όπως για παράδειγμα η μεταφορά των λιποδιαλυτών Βιταμινών A,D, E και Κ. Επιπλέον, το λίπος βοηθάει το σώμα μας να διατηρεί σταθερή την εσωτερική του θερμοκρασία στη ρύθμιση των ορμονών, στην ανάπτυξη των κυττάρων και τέλος να μας δίνει ενέργεια! Δίκαια λοιπόν θα το χαρακτηρίζαμε απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας.

2. Το λίπος μπορεί να μας βοηθήσει να καταναλώνουμε μικρότερες μερίδες. Να πώς: Η ελεγχόμενη προσθήκη λιπαρών (κατά προτίμηση ελαιόλαδου) σε σωστό χρόνο κατά το μαγείρεμα θα προσδώσει γεύση στο φαγητό. Από μελέτες έχει φανεί ότι όταν η γεύση και η εμφάνιση του πιάτου είναι καλές, τείνουμε να καταναλώνουμε και μικρότερη μερίδα φαγητού.

3. Όταν βλέπουμε ότι ένα προϊόν είναι άπαχο θα πρέπει πριν το αγοράσουμε να ελέγχουμε την περιεκτικότητα αυτού σε σάκχαρα και υδατάνθρακες. Πολλές εταιρίες τροφίμων, στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τα λιπαρά από τα τρόφιμα αλλά παράλληλα να διατηρήσουν τη γεύση, προσθέτουν στο φαγητό σάκχαρα ή υδατάνθρακες με αποτέλεσμα η διαφορά στις θερμίδες να είναι πολύ μικρή!

4. Θα πρέπει να μάθουμε ποια είναι τα καλά λιπαρά, σε ποιες τροφές περιέχονται και σε τι ποσότητες συστήνεται να καταναλώνονται. Η παραπάνω πρόταση αποτελεί τη χρυσή τομή που θα χρειαστεί να βρούμε προκειμένου να μην φοβόμαστε τα λιπαρά ούτε όσον αφορά την ποιότητα ούτε όσον αφορά την ποσότητα! Ενδεικτικά αναφέρω ότι τα καλά περιέχονται σε τροφές όπως τα ψάρια, το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί και το αβοκάντο.

5. Μέτρον άριστον! Που σημαίνει ότι τόσο το να τρώμε τεράστιες ποσότητες λιπαρών (ακόμα και αν αυτά περιέχονται σε «καλές» τροφές) όσο και το να τα αποκλείουμε από τη διατροφή μας, τελικά κάνουν κακό στον οργανισμό μας.

 

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο Μαριέττα Μαρκούση

 

MSc στην Αθλητική Διατροφή, Χαροκόπειο Παν/μιο Αθηνών
Σπάρτης 4, Αθήνα
Αναξαγόρα 9, Ν. Ερυθραία
Τηλ: 210-8672122
www.mariettamarkousi.gr


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης